המודל הבריא: תזונה ים-תיכונית
המודל הבריא: תזונה ים-תיכונית

המודל הבריא: תזונה ים-תיכונית

החיפוש אחרי מודל לתזונה נכונה מחזיר רבים לתזונה הים-תיכונית ובצדק - היא לא מתמקדת באיסורים, אלא באיזון והיא מביאה איתה סגולות בריאותיות רבות. תזונה ים-תיכונית אינה דורשת שינויים רבים באורח החיים שלנו, אך מביאה עמה לא מעט שינויים לטובה. הבסיס התזונתי שלה פשוט: ירקות, פירות, קטניות, בשר רזה ודגים בדגש על מוצרי גלם מקומיים, זמינים, טריים ועונתיים. סוג התזונה שהיה פופולרי באזור מאז ומתמיד ונשען על השפע המקומי.

שלא כמו דפוסי תזונה אחרים, התזונה הים תיכונית מתמקדת בבחירה מושכלת של מקורות השומן והעדפת מזון טרי ולא מזון מעובד ותעשייתי. האיזון התזונתי נועד לספק לגוף תזונה עשירה בסיבים, ויטמינים ומינרלים שמקורם בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות וחלבון, ברזל ושומן מבשר רזה, דגים ואגוזים. השינוי התזונתי העיקרי הוא בוויתור עד כמה שניתן על אוכל מעובד ותעשייתי, ממתקים, חטיפים ושתיה ממותקת. התוצאה היא שמירה על תפריט זמין, בריא ומזין. 

עקרונות התזונה הים-תיכונית

התזונה הים תיכונית מקדמת אכילה בריאה ומותאמת לגוף. העקרונות התזונתיים קלים ליישום וכוללים מזונות שלמעשה אנו נוהגים לצרוך ביומיום, הם אינם יקרים ובהחלט זמינים. זוהי איננה דיאטה במובן של הורדת משקל, אלא במובן של אכילה בריאה המיטיבה עם הגוף.  

באופן כללי צריכה יומית כוללת את האלמנטים הבאים:

  • מנת דגנים מלאים
  • 3-2 מנות ירק
  • 3-5 מנות פרי
  • מנת בשר רזה/ עוף /הודו /דגים
  • בנוסף לכל אורך השבוע יש לשלב קטניות, מעט פחמימות, זרעים, אגוזים ומזונות בעלי חומצות שומן חד בלתי רוויות, כמו: שמן זית, טחינה, אבוקדו.

אגב, גם כוס יין (בדגש על אדום) אחת ליום היא בין ההמלצות.

היתרון הישראלי

התפריט הים תיכוני מומלץ על ידי רופאים ומחקרים רבים לכלל האוכלוסייה ובפרט לעוסקים בספורט ולנשים. כישראלים יש לנו יתרון באימוץ התזונה גם בשל שפע התוצרת החקלאית המקומית וגם משום שהתזונה המקומית הפופולארית היא בעיקר ים תיכונית, גם בצורת ההכנה: חומוס, פלאפל, מג'דרה, על האש, סלט ירקות, פירות וכיוצא באלה.

בשר טרי – המפתח לתזונה מאוזנת

בשר אדום זוכה לאחרונה לדיס-המלצות ולא בצדק ונסביר. עדיין לא נמצא תחליף לחלבון מהחי שמעניק לגוף את אבני הבסיס העיקריות שלו, השאלה היא איזה בשר צורכים. לתזונה בריאה ומאוזנת מומלץ לצמצם צריכת בשר שמן ולהעלות את מינון הבשר הרזה בתפריט. כדאי לזכור שלמעשה מרבית הנתחים, שאינם חלקי פנים, הם נתחים רזים ולכן בהחלט מתאימים לצריכה קבועה.

אבל לא רק בחירת הנתחים חשובה. לא מעט מהבשר שנמכר בישראל הוא קפוא או מעובד, כלומר עבר תהליך בו נוספו לו כימיקלים, מלח, שומנים נוספים או חומרים משמרים. הוא כבר מאוד לא קרוב אל הטבע ולכן פחות בריא לצריכה. לעומתו, בשר טרי של בעלי חיים שגודלו בתנאי מחיה נאותים, קיבלו מזון טוב, הוא בשר שקרוב לטבע, ללא תוספים ובהחלט חיוני לתזונה מאוזנת.

היתרונות הבריאותיים של התזונה הים-תיכונית

התזונה הים-תיכונית שכוללת שילוב של ירקות, פירות, קטניות, בשר רזה, דגים, דגנים מלאים ואגוזים מספקת תפריט עשיר, מגוון ובריא שמעניק לא מעט יתרונות ועוד יותר אם הוא משולב בפעילות גופנית קבועה:

  • הגנה מרעלים
  • חיזוק מערכת החיסון
  • חיזוק הלב ומערכת כלי הדם
  • איזון רמות הכולסטרול בדם
  • הפחתת הסיכון למחלות כמו סכרת
  • סיוע בשמירה על משקל תקין

תזונה ים-תיכונית מחזירה אותנו לאוכל פשוט, מלא טעם, טרי, קרוב לטבע וזמין. זה לא מפתיע שהקפדה על תזונה כזו והפחתה של מזון מיותר מעובד מיטיבה עם הגוף והבריאות ואינה כוללת איסורי אכילה, רק כללי אכילה בריאה שנועדו לסייע לנו לשמור על הגוף והבריאות.